Skip to main

Werk plezierig samen: deze tips maken je een fijnere collega

Samenwerken is en blijft mensenwerk. De ene dag gaat het je gemakkelijker af dan de andere, vaak zonder dat daar een reden voor te vinden is. In dit blog delen we daarom tips waarmee je actief aan de slag kunt, zodat jij een nog fijnere collega wordt dan je al bent.

Richting jezelf

Het cliché dat echte verandering bij jezelf begint is waar. Forbes vroeg aan hun Coaches Council hoe professionals betere relaties kunnen opbouwen met hun collega’s. Dit leidde onder meer tot onderstaande zeven adviezen:

  1. Wat je irriteert ben je zelf. Als je collega’s bekritiseert, ga dan na of diezelfde kritiek niet ook geldt voor (delen van) jezelf. Datgene wat jou irriteert kan namelijk ook in je eigen karakter zitten. Als een van je teamgenoten ongenuanceerd overkomt, vraag je dan af op welke gebieden jij genuanceerder kunt worden. Dit zal de spanning tussen jou en je collega verminderen, omdat je in je hoofd de nadruk legt op menselijkheid: niemand is perfect – en dus zijn je collega én jijzelf voor verbetering vatbaar.

  2. Analyseer je interpretaties. Je bekijkt situaties door jouw unieke filters en creëert vervolgens een verhaal over wat er gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen dat een collega die je voortdurend onderbreekt tijdens vergaderingen denkt dat jij niet in staat bent om ideeën goed te presenteren. Dit is jouw interpretatie. Nadenken over wat andere oorzaken van het onderbreken zouden kunnen zijn, helpt om de situatie door andere ogen te bekijken, te kalmeren en je denkwijze te veranderen.

  3. (H)erken verschillende communicatiestijlen. De communicatiestijl van een collega kan compleet anders zijn dan de jouwe. Dat is oké. Maar soms blijf je verbouwereerd achter als iemand bijvoorbeeld zucht, snauwt of mokt nadat je wat hebt gezegd. Realiseer je op die momenten dat zo’n ongenuanceerde reactie vaak uit automatisme wordt gegeven. Troost je ermee dat wat je irriteert in die gevallen voortkomt uit iemands gebrekkige communicatiestijl en geen verband houdt met jouw idee, opmerking of voorstel.

Richting je collega’s

Nadat je met de tips hierboven jouw belevingswereld beter hebt leren kennen, is werken aan je softskills een goede manier om een nóg fijnere collega te worden:

  1. Luister actief. Geef je onverdeelde aandacht en herken de boodschap. Pas de volgende drie actieve luisterstappen toe en bouw daarmee diepere en effectievere werkrelaties op:
    • Maak via oogcontact en gezichtsuitdrukkingen duidelijk dat je luistert
    • Pas ‘onzelfzuchtig begrip’ toe: blijf bij de boodschap van je gesprekspartner en onderbreek deze niet met de jouwe
    • Reageer ten slotte met begrip en empathie

Extra tip: ontdek meer over actief luisteren via dit YER-blog

  1. Pak de koe bij de hoorns. Irriteer je je geregeld aan het gedrag van een collega? Benoem dan je gevoel, zonder te vervallen in beschuldigingen of verwijten. Luister naar je collega’s reactie. Stel vervolgens een lunch of wandeling voor, om erover te praten. Vraag tijdens dat moment welke ideeën je collega heeft voor verbetering. Nadat jullie de beste ideeën hebben gekozen, prik je een datum en zorg je samen dat jullie werkrelatie vanaf dan verbetert. Als deze oplossing niet werkt, vraag je advies aan je manager.

  2. Stel vragen. Je vormt betere werkrelaties als je oprechte interesse toont. Mensen waar écht naar wordt geluisterd, voelen zich namelijk gezien – een fundamentele menselijke behoefte. Stel dus vragen en luister aandachtig voordat je reageert (zie ook tip 4). Onthoud wel dat luisteren niet hetzelfde is als ergens mee instemmen.

  3. Help anderen te slagen. De laatste manier die we vandaag met je delen om goede collegiale relaties op te bouwen, is je collega's helpen succesvol te worden. Vraag wat je teamgenoot nodig heeft om resultaten te behalen: misschien heb jij inhoudelijke expertise, informatie of een goede verstandhouding met een belangrijke stakeholder. Door je op deze manier op te stellen, word je binnen de kortste keren terecht gezien als bijdrager, verbinder en energiegever.

Bron: Forbes