Belangrijke pointers voor je cv
Het kan verleidelijk zijn om in je cv uitgebreid uit te wijden over je werkervaring, skills en passies. Maar lezers van cv’s zijn doorgaans mensen met een drukke baan die in eerste instantie scannend lezen. Je grijpt de aandacht van deze scannende lezers onder meer met krachtige zinnen, een nette lay-out, percentages en getallen.
Hou dus bij het schrijven van je cv de onderstaande punten in gedachten:
1. Hou je lay-out simpel
Een simpele cv-lay-out bereik je als volgt:
- Kies voor een lay-out zonder te veel opsmuk. Witruimte is goed voor een rustig ogend cv.
- Het gebruik van diagrammen en illustraties wordt afgeraden, tenzij je een baan als bijvoorbeeld designer zoekt. Gebruik wél dikgedrukte, anderskleurige en/of hoofdletters voor titels en tussenkoppen. Een beetje inspiratie nodig? Verderop in dit artikel vind je links naar goede cv-templates.
2. Maak je zinnen scanbaar
Scanbaarheid is gedenkwaardigheid:
- In plaats van volledig uitgeschreven alinea’s vat je je werkervaring samen in krachtige zinnen.
- Zinnen worden krachtiger als je actiewoorden gebruikt zoals opgelost, bespaard, overtroffen, geüpgraded, versterkt, versimpeld, gecoördineerd, geleid en gepubliceerd.
- Deel je krachtige zinnen zoveel mogelijk op in bulletpoints.
3. Creëer een logische opbouw
Neem je lezers aan de hand:
- Voor de ontvanger van je cv is omgekeerd chronologisch de meest logische manier om jouw werkervaring te ontdekken, dus beschrijf je je meest recente baan als eerst.
- Beschrijf je recentste ervaring het meest gedetailleerd. Je eerdere werkervaringen omschrijf je globaler naarmate ze langer geleden zijn.
- Kies per individuele sollicitatie op welke manier je jouw werkervaringen uitlicht op je cv. Aan de hand van de functievereisten kies je de volgorde, welke termen je gebruikt en waar je de nadruk op wilt leggen. Verderop in dit artikel lees je meer over een uniek cv voor elke sollicitatie.
4. Gebruik cijfers om je impact te onderbouwen
Laat de kracht van getallen spreken op je cv:
- Gebruik waar mogelijk cijfers. Druk de impact die je maakte uit in meetbare, gemakkelijk scanbare eenheden. Denk bijvoorbeeld aan stijgende omzet- en winstpercentages, behaalde project-targets en groeicijfers.
- Was de financiële kant geen onderdeel van je werk? Ook zaken zoals je teamomvang, het aantal keren dat je bepaalde taken deed, tijd- of mankrachtbesparingen en je behaalde targets per tijdsframe zijn interessante cijfers voor op je cv. Lees hier álles over hoe je cijfers inzet voor een overtuigender cv.
Maak een uniek cv voor elke sollicitatie met een summary statement
Creëer voor iedere functie waarop je solliciteert een uniek cv door een summary statement te schrijven. Dit is een korte paragraaf die je professionele skills en ervaring samenvat. Op Nederlandstalige cv’s kan zo'n statement worden aangeduid als ‘Over Mij’, ‘Profiel’ of gewoonweg ‘Samenvatting’.
Summary statements zijn doeltreffend omdat veel lezers cv’s scannen, zoals we eerder al benoemden. De bovenste 1/3e van je cv wordt het aandachtigst gelezen, dus zorg je voor een krachtige opener.
Hoe zet je summary statements in?
Summary statements inzetten om je cv aantrekkelijk te maken voor specifieke bedrijven werkt als volgt:
Stel, je hebt werkervaring opgedaan als horecamanager en de laatste twee jaar als marketeer bij een financiële startup. Je bent nu klaar voor je volgende stap en solliciteert op marketingvacatures bij twee bedrijven.
Het eerste bedrijf zoekt een creatieve medior marketeer die weet hoe nieuwe producten in de markt gezet worden. Dus beschrijf je jouw werkervaring en vaardigheden richting deze organisatie als volgt:
Marketingprofessional met ervaring in horecamanagement en fintech-startup die kickt op werken richting product launches, teamwork, afwisseling en creatieve challenges. Ik sta bekend als superleergierig en altijd zoekend naar frisse manieren om doelgroepen te verrassen.
Het tweede bedrijf zoekt een creatieve marketingprojectmanager met goede organisatorische vaardigheden en people- & projectskills, voor het marketen van een al jaren bestaand product. Daarom omschrijf je voor dit bedrijf je werkervaring en vaardigheden op deze manier:
Marketingprofessional met ervaring in hospitality en finance en een passie voor project- & peoplemanagement, continuous feedback en creatieve uitdagingen. Successen in marketing en teamleiderschap bereidden me voor op mijn volgende stap: marketing projectmanager.
De statements hierboven overlappen elkaar gedeeltelijk, want het gaat in beide gevallen om een marketingfunctie en je put natuurlijk uit één en dezelfde werkhistorie. Maar doordat je je tone of voice en uitgelichte ervaringen aanpast aan het type bedrijf en met name de functievereisten, zijn je statements aansprekend voor de specifieke ontvangers. En hoe aansprekender je summary statement, hoe groter de kans op een eerste sollicitatiegesprek.
Online cv-templates en cv-generators
Nu je weet hoe je jouw cv inhoudelijk opstelt is het tijd om het daadwerkelijke document te creëren. Hiervoor hoef je tegenwoordig gelukkig geen volleerde Word-wizard of Adobe-adept meer te zijn. Als je inspiratie (of een complete opzet) nodig hebt, zijn online namelijk zeer degelijke cv-templates en zelfs complete cv-generators te vinden:
Cv-templates
Via cv-template-generators heb je toegang tot een schat aan gratis professioneel opgemaakte cv-blauwdrukken:
-
- Google Docs (klik op templategalerij)
- Microsoft Word
Cv-generators
Cv-generators helpen je een cv te genereren aan de hand van informatie die je invult:
Controleer je cv
Als de inhoud en lay-out naar je zin zijn is het tijd om je cv grondig te checken en te laten checken. Volg hiervoor de volgende stappen:
1. Print je cv uit, liefst in kleur: je ziet méér als het op papier staat.
2. Check je cv aandachtig.
3. Pas aan wat je opvalt naar aanleiding van je check.
4. Mail je cv naar bekenden die een goed taalgevoel en/of oog voor lay-out hebben.
5. Pas je cv aan naar aanleiding van de feedback die je ontvangt.
6. Herhaal bovenstaande stappen voor elk uniek cv en summary statement dat je opstelt.
We wensen je veel succes met het schrijven van je nieuwe cv, je banenjacht en vervolgens je eerste werkdag.
Bronnen: CNBC, The Muse, Bauer College of Business at the University of Houston