Skip to main

Tips voor antwoorden op de vraag 'Wat zijn je zwakke punten?'

Tijdens verreweg de meeste sollicitatiegesprekken wordt in een bepaalde vorm naar je zwakkere punten gevraagd. Voor veel professionals is dit een lastig onderwerp: je moet de waarheid vertellen, maar jezelf niet under- of oversellen. Hoe bereik je hierin de beste balans? Ontdek het in dit blog.

Waarom vragen interviewers naar je zwakke punten?

Interviewers krijgen een completer beeld van je door te vragen wat je minder goed kunt, in plaats van alleen te focussen op waar je goed in bent. Ze vragen naar je zwakkere punten om onder meer inzicht te krijgen in jouw zelfkennis, actiebereidheid en natuurlijk of je goed matcht met de functie.

"Perfection is boring" én ongeloofwaardig: wees dus niet bang om imperfecties te benoemen tijdens sollicitatiegesprekken. Zelfreflectie is de opstap naar zelfverbetering en dus een waardevolle eigenschap voor professionals. Laat dit zelfreflecterend vermogen dus vooral zien tijdens je interviews. Lees verder hoe je jouw zwakkere punten niet zelfondermijnend, tactisch en overtuigend benoemt tijdens sollicitatiegesprekken.

Vermijd ondermijnende woorden

Vanzelfsprekend benoem je nooit een zwakte die een belangrijke competentie is voor de functie waarop je solliciteert. Zou jij een projectmanager aannemen die slecht kan delegeren, of een financial controller die veel risico’s neemt?

We raden je ook aan in plaats van termen als zwaktes of zwakkere punten, woorden/synoniemen te gebruiken zoals verbeter-, aandachts-, focus- of ontwikkelpunten. Deze klinken minder beladen en laten zien dat jij je persoonlijke ontwikkeling serieus neemt. In de laatste alinea van dit artikel lees je meer over het koppelen van acties aan je ontwikkelingspunten.

Volgens The Balance Careers kun je onder meer soft skills, hard skills, interpersoonlijke skills en werkethiek benoemen, als tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waar je minder goed in bent. Een greep uit hun tips:

Softskills

Softskills zijn persoonlijke eigenschappen die jou in staat stellen effectief en harmonieus te communiceren met andere mensen. Ze zijn lastig meetbaar en omvatten je persoonlijkheidstrekken en je communicatie- en sociale vaardigheden. Voorbeelden van soft skills die je kunt benoemen als ontwikkelpunten zijn:

    • Creatiever zijn
    • Geduldiger zijn
    • Meer risico’s nemen

Hardskills

Hardskills bestaan uit meetbare, specifieke vakkennis en vaardigheden die je hebt aangeleerd door middel van opleiding of training. Voorbeelden van hard skills als verbeterpunten zijn:

    • Vreemde talen
    • Bepaalde softwareprogramma’s
    • Interviewtechnieken

Interpersoonlijke skills

Interpersoonlijke skills zijn vaardigheden die te maken hebben met jouw communicatie richting anderen. Voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden die je kunt benoemen als aandachtspunten zijn:

    • Confronteren van collega’s
    • Presentaties geven voor grote groepen
    • Te kritisch zijn op werk van anderen

Werkethiek

Je kunt je werkethiek aankaarten om aan te geven dat je sommige aspecten van je werk meer aandacht geeft dan andere. Voorbeelden van werkethiek als focuspunten:

    • Te detailgericht
    • Te veel projecten tegelijk aannemen
    • Moeite met multitasking/switchen tussen werkzaamheden

Koppel acties aan je verbeterpunten

Benoem na elk verbeterpunt de nodige actie(s) om dit punt om te buigen. Je maakt indruk op je interviewers als je nu al actief bezig bent met een shift in je werkethiek of het aanscherpen van nuttige skills. Maar óók een SMART-geformuleerd toekomstplan waarmee je jouw verbeterpunten wilt gaan tackelen, zorgt ervoor dat je een serieuze indruk maakt.

Neem jezelf dus aandachtig onder de loep om serieus genomen te worden door je interviewers. Zie een vraag naar je zwakkere punten als jouw kans om te laten zien dat je zelfkennis hebt, de functie aankan en openstaat voor het leren van nieuwe werk- en zienswijzen. Succes met solliciteren.