1. De kracht van ‘waarom’
In een motivatiebrief leg je uit waarom jij wilt werken bij bedrijf X en waarom jij de beste kandidaat denkt te zijn voor functie X. Voordat je begint aan je daadwerkelijke brief, raden wij aan te beginnen met het schetsen van jouw persoonlijke verhaal met betrekking tot het bedrijf waar je wilt solliciteren. Daarin schuilt namelijk de echte waarom-vraag van jouw sollicitatie. Die ‘waarom’ is jouw authentieke en unieke verhaal.
Als je na het schrijven van zo’n écht persoonlijke brief niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatie, is er duidelijk geen match. En zou je überhaupt willen werken bij een bedrijf waarmee je geen persoonlijke connectie hebt of waar jouw persoonlijke verhaal niet wordt (h)erkend?
2. De juiste openingszin voor een ijzersterke motivatiebrief
Een sterke openingszin van een sollicitatiebrief zet de deur voor een kennismaking al direct op een mooi kiertje. Zorg daarom dat je in de indeling van je motivatiebrief een unieke, originele en persoonlijke introductiezin opneemt. Volgens Cleverism trek je in je motivatiebrief de aandacht van je lezer door in je openingszin(nen):
- Je prestaties te benadrukken
- De redenen te benoemen waarom jij interesse in de baan hebt
- De missie van de werkgever te benoemen
- Te laten zien hoe jouw sterkste eigenschappen gaan bijdragen aan het volbrengen van die missie
Eigenlijk is de startzin van je motivatiebrief dus een miniverhaal. En in verhalen schuilt flinke overtuigingskracht, mits je ze goed vertelt. Lees verder en leer hoe je verhalen inzet om je droombaan te bemachtigen.
3. Trigger lezers met storytelling
Een motivatiebrief overtuigt meer als je er een goed verhaal van maakt, oftewel aansprekende storytelling toepast. Van storytelling is wetenschappelijk bewezen dat het de kracht heeft om luisteraars te betrekken, te onderwijzen, te inspireren en te beïnvloeden.
Idealiter raakt de lezer door jouw ijzersterke motivatiebrief zo getriggerd dat diegene je wel móet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Ben jij van nature geen verhalenverteller? Volg dan bijvoorbeeld de tips van Danny H. Rubin, schrijver van o.a 25 Things Every Young Professional Should Know by Age 25:
- Start je motivatiebrief met een sterke openingszin, zoals we al benoemden. Pak die aandacht en laat je lezer denken: dit is origineel, ik wil meer ontdekken.
- Voeg concrete details toe die je verhaal onderbouwen. Hoe specifieker hoe beter: benoem waar mogelijk harde cijfers, specifieke locaties en functietitels.
- Link het verhaal aan de functie die je wilt door te refereren aan de functieomschrijving en aan de persoon die het bedrijf zoekt voor de functie.
- Laat blijken dat je research hebt gedaan naar het bedrijf en de kansen die er liggen in de markt om te laten zien hoe jij gaat bijdragen aan het bedrijfssucces.
- Deel meer van je persoonlijke kwaliteiten die in verbinding staan met je verhaal. Refereer ook hierin naar de functieomschrijving en aan kwaliteiten waarvan je weet dat het bedrijf ernaar op zoek is.
- Refereer nog één keer aan je verhaal om zo je brief mooi af te ronden.
4. Laat je verhaal navertellen
Laat je motivatiebrief uitgeprint lezen door verschillende mensen en vraag hen om je verhaal samen te vatten en na te vertellen. Als dit voor meerdere personen moeilijk blijkt, dan is je verhaal waarschijnlijk niet helder genoeg. Het kan ook zijn dat de indeling van je motivatiebrief onoverzichtelijk is. Je kunt uit de feedback opmaken welke punten wel en niet helder overkomen, en die vervolgens aanpassen.
Schrap, herschrijf en pas waar nodig de indeling van je motivatiebrief aan. Vraag vervolgens opnieuw om reacties. Stap voor stap groeit je sollicitatiebrief uit tot een persoonlijk, overtuigend en onvergetelijk verhaal. Een ijzersterke motivatiebrief waardoor jij voor je ’t weet mag beginnen aan je volgende uitdaging.