Technische uitdagingen in extreem innovatieve sector
“De superjachtbouwsector heeft een exclusief imago en dat beeld klopt helemaal, met name voor de eindgebruiker. Je hebt immers te maken met zeer vermogende opdrachtgevers die een droomboot voor ogen hebben. Daarbij passen soms behoorlijk extravagante wensen. Elk jacht is uniek, dus als engineer krijg je steeds opnieuw te maken met uitdagende vraagstukken en ga je op zoek naar de beste oplossing. Voor de motoren, het interieur én het exterieur geldt dat de kwaliteit eersteklas is. Je werkt uitsluitend met de beste materialen en nieuwste technische innovaties."
"Je kunt gerust stellen dat alles wat je aantreft aan boord het beste en modernste is van wat er op dat moment bestaat. Net als bij het ontwerp van een nieuw huis begint de bouw van een jacht casco, waarna de installaties en de afbouw volgen. Het gebruik van verantwoorde en duurzame materialen speelt een grote rol tijdens het bouwproces. Daarnaast groeit het formaat voortdurend. Waar een superjacht ooit 50 meter telde, kijkt niemand tegenwoordig op van lengtes van 100-180 meter, wat echt gigantisch is.”
Wereldtop aan superjachtwerven in Nederland
“Er zijn veel scheepswerven in Nederland en zeker dertien zijn gespecialiseerd in de bouw van superjachten. Zeg maar de Ferrari’s, Lamborghini’s en Rolls-Royces onder de jachtvaartuigen. De bedrijfscultuur is down-to-earth en er heerst een grote nieuwsgierigheid naar en passie voor innovatie, technologie en design. De teams beschikken over veel inhoudelijke kennis en zijn gedreven om gezamenlijk een fantastisch product neer te zetten dat volledig naar wens is van de eindgebruiker. Opdrachtgevers komen veelal uit het buitenland en onze werven behoren samen met de Duitse tot de wereldtop. Niet zo gek natuurlijk als je bedenkt dat Nederland een waterland is waar eeuwenoude kennis over scheepsbouw geëvolueerd is en nog steeds wordt toegepast.”
Veel behoefte aan jachtbouwprofessionals
“De vraag naar superjachten -zowel nieuwbouw als refit - groeit en de sector heeft veel behoefte aan technisch geschoolde professionals. Van productiemensen tot projectdirecteuren en alles ertussenin. In een jacht komen verschillende specialismes samen en de diversiteit aan functies is groot. Zo is er voor het interieur veel vraag naar interior engineers en project leaders interior. Voor de mechanische en elektrische systemen kun je denken aan: system engineers, team leads mechanical en electrical of project engineers."
"Een ander specialisme is het ontwerp en de bouw van het exterieur. Hier liggen veel kansen voor bijvoorbeeld exterior engineers, project leaders exterior en design engineers. Vanuit onze opdrachtgevers is de vraag naar professionals met een technische achtergrond enorm. Tegelijkertijd heeft de Nederlandse arbeidsmarkt een groot tekort aan geschikte arbeidskrachten. Hierdoor gaan wij om het juiste talent te vinden ook de landsgrenzen over. Het kan dus zo maar gebeuren dat als je aan de slag gaat op een werf, je in een internationale setting terechtkomt.”
Ervaren adviseur met uitgebreid netwerk en praktijkkennis
“Wij bemiddelen technisch geschoolde professionals voor alle specialismes in de superjachtbouw. Van starter tot senior. Opdrachtgevers zijn natuurlijk de werven, maar ook engineeringbureaus, designstudio’s en toeleveranciers. Zelf ben ik werkzaam geweest op een Italiaans werf en twee zeiljachten van 46 en 34 meter lang. Op deze jachten zeilde ik actief mee tijdens regatta’s langs de Côte d’Azur en de Italiaanse kust. Daarna heb ik jaren aan recruitmentervaring en een uitgebreid netwerk binnen de sector opgebouwd. Ik ken de markt dus van binnenuit. Mijn ervaring, overzicht en passie voor de jachtbouwbranche helpen om jou als kandidaat het juiste advies te geven over de verschillende bedrijfsculturen, uitdagingen en kansen.”
Persoonlijke begeleiding en gerichte coaching
“Tijdens onze samenwerking brengen we jouw drijfveren in kaart. We ontdekken de juiste connectie tussen wat jij voor ogen hebt en waar dat te realiseren is. We bespreken de groeimogelijkheden en maken inzichtelijk waar je kunt starten en eindigen. Wil je bijvoorbeeld als engineer overstappen naar projectmanagement, dan kun je via onze loopbaancoaching de juiste skills ontwikkelen om die deur te openen. Daarnaast is ons netwerk uitgebreid. Ik kan je dus snel in contact brengen met interessante werkgevers, zodat de kans op de juiste match groot is.”
Ook voor talent zonder ervaring in de jachtbouw
“Professionals die wel interesse hebben in de jachtbouw, maar niet beschikken over de juiste ervaring, kunnen mij inschakelen als vraagbaak. Of je nu een starter bent of een senior director, ik help je om een goed beeld te krijgen van alle mogelijkheden. Samen bepalen we waar je nu zit, wat je ambitie is en welke organisatie daar het best bij aansluit.”
“Zo kan een werktuigbouwkundig engineer prima in het mechanical team starten, maar niet zo snel bij ship building. Niet iedere technicus is immers bekend met de specialistische berekeningen die je tijdens de opleiding scheepsbouwkunde leert. As je een starter bent, begrijp ik goed dat je niet direct weet waar je moet beginnen. Ik leg je dan uit hoe de markt in elkaar zit, welke bedrijven en projecten er zijn, en welke ontwikkelingen er spelen. Zo ontdek je waar je kunt instromen en welke perspectieven je hebt.”
Veel doorgroeimogelijkheden in de hoogte én de breedte
“Ben je eenmaal aan de slag in de jachtbouw dan zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Je start bijvoorbeeld als technisch tekenaar of engineer, ontwikkelt je tot lead engineer en komt uit bij projectmanagement. Ook binnen de functies is veel afwisseling. Zo loop je de ene dag als projectleider op de werf aan boord van een superjacht in aanbouw, terwijl je de volgende dag naar de Caraïben vliegt om daar een probleem op een vaartuig op te lossen. Door alle kennis en ervaring die je opbouwt, ben je heel waardevol voor een bedrijf. Dus of je nu kiest voor een jachtwerf, een ontwerpbureau of engineeringbedrijf: overal heb je de mogelijkheid om te groeien of te switchen naar een andere organisatie.”
“Op de werven is de gedeelde passie voor het product en de samenhorigheid echt voelbaar. Als een superjacht voltooid is, staat iedereen buiten voor de tewaterlating en overdracht aan de eigenaar; een speciaal moment dat je met elkaar deelt. In principe is het vaak ook de laatste keer dat je de boot ziet. Tenzij het toeval wil dat je het jacht waar jij aan hebt gewerkt opeens tegenkomt tijdens je vakantie of op social media, je weet immers maar nooit…”