1. Communiceer duidelijk met je leidinggevende
Een belangrijke sleutel tot succesvol werken op afstand is heldere communicatie met je leidinggevende en exact weten wat er van je verwacht wordt.
Als je dagelijks op kantoor werkt is een vraag sneller gesteld. De drempel om een manager aan te spreken is lager, simpelweg omdat deze zichtbaar of in elk geval in de buurt is. Als je vaker (of misschien wel bijna altijd) op afstand werkt, plan je daarom het liefst een vaste digitale meeting in. Bespreek hierin je doelen en hoe je deze gaat bereiken.
Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Kies daarom als het mogelijk is voor videomeetings met je leidinggevende, in plaats van het ouderwetse telefoongesprek.
2. Rapporteer je resultaten
Veel bedrijven proberen momenteel kosten te besparen en zetten zodoende ook vraagtekens bij het personeelsbestand. Daarom is het goed dat jouw bijdragen duidelijk én bekend zijn.
Ga er niet van uit dat je manager alles waar jij mee bezig bent weet (vandaar ook onze tip hierboven over contact met je leidinggevende) maar zorg ervoor dat jij je geboekte resultaten regelmatig proactief rapporteert.
Ga er niet van uit dat je manager alles weet waar jij mee bezig bent
Afhankelijk van je functie kan dit bijvoorbeeld een mail zijn met je algemene voortgang van die week, maar een uitgebreider verslag van je voortgang per project is ook mogelijk. Vraag aan je manager in welk format deze jouw voortgangsrapportages graag ontvangt en blijf in beeld door op vaste momenten te rapporteren.
3. Houd contact, ook buiten je team
Je directe manager en afdelingshoofd zijn niet de enige beslissingsmakers als het gaat om promoties, beloningen en baanbehoud. Het spontane praatje bij de waterkoeler of tijdens de lunch komt minder vaak of zelfs helemaal niet meer voor. De kans dat je zo’n beslissingsmaker van buiten je team toevallig spreekt, is hierdoor stukken kleiner geworden.
Het is dus belangrijk om digitaal connecties te maken en onderhouden, óók buiten je team. Doe dit door te inventariseren wie je al kent, maar waar je al een tijdje geen contact meer mee hebt gehad. Inventariseer ook wie je nog niet kent maar je wel graag zou willen leren kennen, en welke collega je aan die persoon kan voorstellen. Organiseert je werkgever digitale bijeenkomsten voor iedereen in het bedrijf? Dat zijn mooie gelegenheden om nuttige contacten buiten je team te leggen.
Leg, wanneer je voor het eerst contact maakt, in eerste instantie altijd de link naar werk en toon oprechte interesse. Vraag bijvoorbeeld naar persoonlijke ervaringen met specifieke uitdagingen, refereer aan een gezamenlijk doel of spreek simpelweg je bewondering uit voor een behaald resultaat. Voor je het weet is een nieuwe connectie gemaakt.
4. Onderhoud ook de relaties buiten je bedrijf
Je huidige werkgever is niet de enige plek waar je aan je carrière werkt. Het is verstandig altijd een ruime blik op je netwerk te houden en jezelf waar mogelijk proactief te promoten en oprechte interesse in anderen te tonen. Connect dus niet alleen binnen je bedrijf, maar binnen je gehele zakelijke netwerk. Haal banden aan met oud-collega’s en studiegenoten, maar volg bijvoorbeeld ook invloedrijke LinkedIn-persoonlijkheden.
Het is verstandig altijd een ruime blik op je netwerk te houden
Zo krijg je meer inzicht in verschillende werkvelden en banen die daar beschikbaar zijn. Digitaal netwerken kan je ook inkijkjes bieden in hoe specifieke bedrijven met de huidige situatie omgaan. Hoe dan ook interessant en leerzaam dus, óók als je wilt blijven waar je nu bent.
Bronnen: Forbes, Hubspot, BBC Worklife