Skip to main

Laat deze zaken liever weg op je cv

Vacaturehouders bekijken je cv gemiddeld 30 seconden als ze het voor het eerst ontvangen. Het is dus van groot belang dat de informatie op jouw cv relevant, makkelijk leesbaar en overtuigend is. In het kader van ‘goed schrijven is schrappen’, lees je in dit blog wat je beter níet kunt vermelden op je cv.

Wat werkgevers graag zien op je cv

Uit onderzoek van CareerBuilder blijkt dat werkgevers als het gaat om cv’s met name de volgende zaken belangrijk vinden:

  • Op maat gemaakt voor hun vacature: 60%
  • Skillset vermeld bovenaan je cv: 41%
  • Een begeleidend bericht bij je cv: 40%

Hiernaast komt uit het Werkgeversonderzoek van Werk.nl naar voren dat zeven op de tien werkgevers vaardigheden belangrijker vinden dan diploma’s. Dit zijn de kwaliteiten die werkgevers het meest aantrekkelijk vinden bij kandidaten:

  • Vaktechnische kennis
  • Klantgerichtheid
  • Probleemoplossend vermogen
  • Communicatieve vaardigheden
  • Samenwerkingsvermogen

Nu we weten wat werkgevers graag zien, focussen we ons op wat je beter wég kunt laten op je cv.

Schrap irrelevante info

Zoals hierboven blijkt, is het erg belangrijk om je cv te customizen per vacature waarop je reageert. Dat hoeft niet te betekenen dat je er extra’s aan toevoegt. Sterker nog: het schrappen van onnodige info maakt je cv vaak juist overtuigender voor specifieke functies.

Bestudeer de vacaturetekst dus uitgebreid. Distilleer welke van jouw skills, ervaringen, certificaties, et cetera écht van toepassing zijn op de functie en omschrijf ze helder. Laat irrelevante info achterwege en kwantificeer zoveel mogelijk: dát is de kern van een overtuigend, op maat gemaakt cv.

Vermeld alleen talen die je zakelijk beheerst

Leerde je in het verleden een vreemde taal of talen die je niet (meer) zelfverzekerd spreekt of leest? Laat deze dan achterwege op je cv.

Het is voor een vacaturehouder niet relevant dat jij op een Frans terras een café latte kunt bestellen of in het Duits de weg kunt vragen: vreemde talen zijn alléén noemenswaardig als je er met zelfvertrouwen zakelijk in communiceert.

Schrap basiscomputervaardigheden

Geen enkele werkgever is in 2022 nog onder de indruk van Word-skills, Outlook-kennis of basic Excel-knowhow. Men gaat er terecht vanuit dat iedere professional basisvaardigheid heeft met dit soort tools.

Laat de open deurtjes qua computervaardigheden dus maar achterwege: je zegt op je cv immers ook niet dat je kunt lezen, schrijven en rekenen.

Vermijd lange lappen tekst

Werkgevers scannen een cv in de meeste gevallen, waarna ze het bij gewekte interesse uitgebreid lezen. Lange lappen tekst zijn lastig scanbaar. Belangrijke informatie kan erin ‘verdrinken’, terwijl die er juist uit moet springen. Daarom kies je voor zo kort mogelijke zinnen in plaats van lang uitgeschreven alinea’s.

Gebruik waar mogelijk ook opsommingen:

  • Opsommingen geven informatie overzichtelijk weer
  • Extra overzichtelijkheid maakt je cv beter te scannen
  • Scanbare tekst maakt belangrijke informatie makkelijker te verwerken én onthouden
  • Hoe beter je wordt onthouden, hoe groter jouw kans op de baan

Je ontdekt via dit blogartikel meer over de ingrediënten van een simpel maar doeltreffend cv – inclusief online templates.

Gebruik herkenbare functietitels

Marketing-wizard, HR-jedi, Social Media Rockstar, Chief Happiness Officer en New Business Trailblazer. Dit soort goedbekkende, unieke en moderne functietitels worden vanwege verschillende redenen gehanteerd:

  • Unieke functietitels zijn populair onder jongeren
  • Professionals met een eigenzinnige functietitel zijn tevredener over hun werk
  • Kandidaten zijn schaars, dus willen bedrijven opvallen tussen alle vacatures

Binnen organisaties die dit soort functietitels hanteren weet (als het goed is) iedereen wat de taken en verantwoordelijkheden áchter die guitige namen zijn. Maar voor de buitenwereld is dat vaak vaag: uniciteit zorgt daar juist voor onherkenbaarheid en verwarring. Weet jij bijvoorbeeld wat een Ambassador of Buzz, Verandergoeroe of Dream Alchemist van dag tot dag doet?

Gebruik voor je cv-functietitels liever algemeen bekende termen: dat is beter voor de scanbaarheid, herkenbaarheid en dus overtuigingskracht van jouw cv. Pas deze tip ook toe op je LinkedInprofiel, zodat je (vaker) gevonden wordt door recruiters met vacatures die écht passen bij jouw ervaring en ambities.

Show, don’t just tell

Tot slot niet iets om weg te laten van je cv, maar juist iets om toe te voegen: 37% van de HR-managers geeft aan dat ze cv’s extra aandachtig bestuderen als de belangrijkste skills voor de functie bovenaan worden uitgelicht. Als jij bijvoorbeeld goed bent in leidinggeven, multitasken en strategisch denken (en deze skills zijn van toepassing op de baan waarop je solliciteert), dan zet je deze skills bovenaan je cv, in een executive summary.

Vacaturehouders willen klinkend bewijs dat jij de skills en expertise voor hun openstaande functie in huis hebt. Een executive summary is ideaal om wat dat betreft de interesse te wekken, maar niet genoeg om direct volledig te overtuigen. Dát doe je met een slimme tekst:

Herhaal bij je werkervaringen niet dat je ‘goed multitaskt, leidinggeeft en creatief denkt’, maar kies voor tot de verbeelding sprekende successen, die je bereikte met jouw skills: ‘Eindverantwoordelijk voor team van 5 creatives en 3 online marketeers dat binnen 2,5 jaar via zelfontwikkelde on- en offline-campagnes 80% meer merkbekendheid en 25% meer conversie realiseerde.’

Ben je na dit blog geïnspireerd om aan de slag te gaan met je cv? Dan helpen we je hier graag verder.

Bronnen: The Balance CareersWerk.nlIntermediairCareerBuilder