Skip to main
Interview met Maarten Halkes – Managing coach bij YER

“Wij stimuleren langdurige samenwerkingen tussen organisaties en professionals."

In de huidige schaarse arbeidsmarkt is het vinden, ontwikkelen en binden van talent cruciaal voor het succes van elke organisatie. Maarten Halkes, managing coach van het YER Talent Development Team, legt uit hoe zijn team, met psychologische expertise en persoonlijke begeleiding, maatwerktrajecten en traineeships biedt die naadloos aansluiten op bedrijfsbehoeften. Hij deelt hoe de coaches niet alleen jonge talenten helpen groeien, maar ook bijdragen aan langdurige samenwerkingen tussen werkgevers en professionals.

Universitair opgeleid team

“Ben je als organisatie op zoek naar de best passende kandidaat? Een solide basis van kennis, competenties en vaardigheden is dan essentieel. Daarom maken assessments en coaching altijd deel uit van de dienstverlening van YER. In de afgelopen jaren is ons team uitgegroeid tot tien coaches-psychologen en een programmanager die zich bezighoudt met de ontwikkeling van alle trajecten.” 

“Al onze coaches zijn universitair opgeleide psychologen. Met dit aannamecriterium willen we geen afbreuk doen aan anders opgeleiden in dit vakgebied, maar het heeft te maken met het kwaliteitsniveau dat we willen bieden. Bij onze assessments bijvoorbeeld, is het belangrijk dat je bekend bent met diverse wetenschappelijke methodieken. Daarnaast is voor inschrijving bij het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een afgeronde wo-opleiding nodig. Ook beschikken we allemaal over een accreditatie bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO).”

Bundeling van specialismes 

“De bundeling van onze specialismes maakt het team uniek. Zo heb ik naast mijn psychologische achtergrond ervaring in sales, terwijl anderen gespecialiseerd zijn in cognitieve gedragstherapie, wetenschappelijk bewezen coachingstechnieken of de training van het sollicitatieproces. Iedereen draagt vanuit een andere invalshoek bij aan de programma’s. Deze dynamiek bepaalt onze werkwijze en houdt ons tegelijkertijd in beweging.” 

“Ons team zou niet compleet zijn zonder twee stille krachten die ervoor zorgt dat wij onze aandacht volledig op de mensen kunnen richten. Deze coördinatoren faciliteren, naast alle praktische en administratieve zaken, ook alles rondom de programma’s: van het organiseren van intervisies en kickstarts met trainees tot evaluaties met opleiders. Hun ondersteuning levert een aanzienlijke bijdrage aan het kwaliteitsniveau dat wij voor ogen hebben.” 

Alle expertise onder één dak

“Alle coaches zijn in dienst bij YER, wat ons van binnenuit krachtig maakt. Met alle expertise onder één dak zijn we zeer schaalbaar en we zetten onze kennis in voor zowel bemiddelingstrajecten als traineeships. We kunnen niet alleen volledige maatwerkprogramma’s ontwikkelen, maar verbeteren en vernieuwen deze continu. Bovendien zijn alle gesprekken met coaches volledig vertrouwelijk, volgens de richtlijnen van de NOBCO. Dit alles draagt bij aan de kwaliteit van onze kandidaten.” 

Aansluiten bij organisatiebehoefte

“Een ontwikkeltraject of traineeship is nooit standaard, maar sluit altijd aan bij de specifieke behoeften van een organisatie of branche. Om dit goed af te stemmen, staan we in nauw contact met de consultants van onze salesafdeling. We weten precies wat de markt nodig heeft en zitten we vaak bij opdrachtgevers om de tafel. We integreren alle informatie, voegen relevante opleiders toe en werken voor trainingen samen met onderscheidende softskillpartners. Op deze manier houden we de regie over het niveau van onze programma’s.”

Traineeship overbrugt kennis- en vaardighedenkloof 

“Onze traineeships hebben als doel de kenniskloof bij starters te overbruggen en hun vaardigheden te vergroten. We leggen de competenties en skills van veelgevraagde specialisten naast het startersprofiel. Met opdrachtgevers bespreken we vervolgens hoe een trainee het best kan groeien, zodat hij of zij zo snel mogelijk inzetbaar is. De hiaten vangen we op met aanvullende trainingen van onze opleidingspartners.” 

Focus op langdurige binding

“Samen met de trainee stellen we een ontwikkeltraject op met bijbehorende doelen en in samenwerking met de werkgever zorgen we ervoor dat alles soepel verloopt. Het voordeel hiervan is dat hoe langer medewerkers aan je verbonden zijn, hoe groter de kans is dat ze voor de lange termijn voor je kiezen. Na afloop van een traineeship kan een starter als gedetacheerde de werkzaamheden continueren of bij de opdrachtgever in vaste dienst treden. Zo effenen we voor beiden de weg voor een langdurige samenwerking.” 

Intensieve samenwerking vergroot succes

“De meest succesvolle traineeships ontstaan als opdrachtgever, consultant en coach intensief samenwerken. Op het moment dat zij regelmatig contact hebben over de voortgang en (blijven) openstaan voor feedback, dan hebben de trainees de grootste kans op de beste ontwikkeling. Dit in gesprek blijven met elkaar gecombineerd met de gedeelde interesse in talentontwikkeling maken dat een programma succesvol is.” 

Traineeships populair bij starters

“Voor young professionals is het aantrekkelijk om een YER-traineeship te doen en ons startersnetwerk groeit iedere dag. Succesfactoren zijn onder meer dat wij hen gedurende de hele periode intensief van a tot z begeleiden. Daarnaast is de toegang tot inspirerend werk laagdrempelig: ze maken versneld kennis met interessante werkgevers en de mogelijkheden die de arbeidsmarkt biedt.” 

“Ze hoeven de keuze voor een werkgever niet te laten afhangen van de salarishoogte, want als trainee of gedetacheerde zijn ze bij ons in dienst. Wij helpen ze na te denken over hun ambities en in kaart te brengen wat bij hen past en wat niet, zodat ze bewust kiezen voor een bepaalde organisatie. Zijn ze eenmaal aan de slag, dan groeien ze gemiddeld snel door: eerst functie-inhoudelijk en daarna ook vaak naar een andere rol.” 

Verbonden blijven met nieuwe generaties

“Ons team is er trots op dat professionals onze coaching en persoonlijke aandacht zo waarderen. Om in beweging te blijven, zetten we dan ook bewust feedbackrondes uit om onze ontwikkeling te monitoren en helder te krijgen waar we naartoe moeten en wat er beter kan. Onze gemiddelde rating ligt altijd rond een 9 en daar zijn we trots op.”  

“De maatschappij en tijdgeest veranderen voortdurend, dus aangesloten blijven bij de volgende generaties is voor ons essentieel. Dit helpt ons om steeds opnieuw de juiste dienstverlening te ontwikkelen, waardoor jonge starters hun talenten volledig benutten en kunnen uitgroeien tot volwaardige professionals. Dat we met onze nieuwste traineeships jonge starters weten aan te spreken en zo bijdragen aan hun professionele ontwikkeling, inspireert ons enorm.” 

Lees ook de interviews met Rein de Bie en Liset Schuitert.