Wat zie jij als de essentie van IKEA?
"IKEA is er voor ‘the many’. Iedereen moet zich onze producten kunnen veroorloven. Dit heeft als gevolg dat kostenbewustzijn in alle lagen van onze organisatie zit en een belangrijk onderdeel is van onze bedrijfscultuur. Wij staan altijd stil bij de vraag of onze bezigheden bijdragen aan het totaal. Een reclameslogan luidde eens: at IKEA we design the price tag first. Dat raakt de kern, want het prijskaartje is een wezenlijk onderdeel van het ontwerpproces. Als er behoefte is aan een kast met een verkoopprijs van achttien euro, dan is ‘niet mogelijk’ geen optie. Deze prijs is het uitgangspunt en we onderzoeken hoe we die, in relatie met de functie en de beoogde kwaliteit van de kast, kunnen realiseren."
Hoe pak je dat vervolgens aan?
"We gebruiken bijvoorbeeld nieuwe materialen of zetten de grondstof op een andere manier in, waardoor er minder van nodig is. Tijdens het proces bekijken we steeds kritisch waar de productie beter en goedkoper kan. Daarbij speelt duurzaamheid een grote rol. De impact op mens en milieu moet zo positief mogelijk zijn. Zo experimenteren we veel met afval als basis om te produceren vanuit recycling."
"Ook houden we de kosten laag door volume gedreven te zijn. Hoe meer je verkoopt, des te meer en dus goedkoper kun je grondstoffen inkopen. Voor alle duidelijkheid: de lage prijs ontstaat vooral aan de materiaal - en volumekant. Wij hebben veel oog voor het welzijn van medewerkers en vinden het uiterst belangrijk dat de mensen in de productieketens een leefbaar loon verdienen."
Hoe ziet Group Finance binnen Inter IKEA eruit?
"In tegenstelling tot de Group Finance-functie bij andere multinationals zijn wij decentraal georganiseerd. De reden is dat Inter IKEA uit veel verschillende businesstypen bestaat, zoals conceptontwikkeling, productontwikkeling, productie, inkoop en supply chain. Het geheel wordt vanuit verschillende landen aangestuurd, het is daarom logisch om finance te versterken juist daar waar het gebeurt."
"Met een relatief klein team zitten we vanuit Delft dicht op de business en ik heb daarbij een coördinerende rol. We werken intensief samen met financeteams in andere landen zoals Zweden en Zwitserland. We krijgen veel mee over wat er allemaal gebeurt en stakeholder management speelt een grote rol. Om de informatie te krijgen die je nodig hebt, moet je gedreven zijn om met iedereen een goede vertrouwensrelatie op te bouwen. Dat maakt het werk heel inspirerend."
Met welke ontwikkelingen had je te maken toen de vacature vrijkwam?
"Toen ik in 2016 startte bestond mijn functie nog niet, dus het was een fantastische kans om een nieuw team op te bouwen. Tegelijkertijd gingen we door een juridische herstructurering een transitie in en die werkt tot op heden nog steeds door. Daarnaast heeft IKEA de ambitie om ook in de toekomst toegankelijk te zijn voor zoveel mogelijk mensen. Dit gebeurt enerzijds door expansie naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika, maar ook door kritisch te blijven op het concept en te leren van onze klanten. Consumentenbehoeftes veranderen, dus hoe kunnen wij onze concepten daarop aansluiten, zodat ze aantrekkelijk blijven. Op welke manier kom je in control van dit veranderingsproces? Hoe maak je inzichtelijk dat we dichter bij onze doelstellingen komen? Dat zijn interessante vraagstukken voor Group Finance."
Heeft dit invloed gehad op het wervingsproces?
"Het vertrek van een collega was de directe aanleiding om de teamstructuur eens onder de loep te nemen. Samen met mijn manager besloot ik de focus te verbreden naar de beheersing van het transformatieproces en de verdere uitrol hiervan binnen de organisatie. Een goede rechterhand in de vorm van een manager Financial Planning & Control zou dan alle werkzaamheden, die ik de afgelopen jaren heb opgezet, kunnen overnemen. Denk daarbij aan periodieke rapportages, het budgetproces en de groepsjaarrekening."
Wat vond je, naast de hardskills, het belangrijkste bij deze positie?
"Toen ik bij Inter IKEA startte, heb ik mijn functie zelfstandig vormgegeven met de kennis die ik op dat moment bezat. Nu is het tijd om mijn rol naar het volgende niveau te tillen. Om het stokje over te nemen ben ik op zoek gegaan naar een ervaren kandidaat met een kritische blik. Daarnaast moest er absoluut een klik zijn met onze bedrijfscultuur. Onze medewerkers zijn nuchter van aard, actiegericht en altijd op zoek naar verbeteringen. Daarbij speelt relatiemanagement een grote rol. Veel mensen noemen zichzelf wel een teamspeler, maar bij ons is samenwerken, waarbij je elkaar echt probeert te begrijpen, een wezenlijk onderdeel van onze mentaliteit. Goed luisteren, geduld hebben en openstaan voor overleg is cruciaal, ook al kost het dan soms wat meer tijd om je doel te behalen."
"Draagvlak creëren gaat over het krijgen van inzichten. Zo betekent de implementatie van nieuwe regelgeving vaak veel werk. Ook ontstaat hierdoor soms een bepaalde weerstand. Het heeft dan geen zin om directief alles op te leggen, want daar win je niemand mee. Ook krijg je meteen een bepaalde stempel opgedrukt en dat wil je voorkomen. Het is de kunst om collega’s te laten inzien waarom een nieuwe regel juist voordelen kan bieden, ook voor henzelf. Als het dan uiteindelijk lukt om iedereen te overtuigen, is dat fantastisch."
Op welke manier ben je de werving gestart?
"Ik wist meteen dat ik met een recruitmentbureau wilde samenwerken. Om het juiste talent te vinden moet je een specialist zijn, want werving en selectie is echt een vak. Als je met een consultant samenwerkt, hoef je niet zelf al die cv’s door en is je bereik veel groter. Ook heeft de uiteindelijke selectie meer kwaliteit. Toen de vacature vrijkwam, belde consultant Claudia van der Putte toevallig over een andere kwestie. Uiteraard vroeg ze ook of ze iets voor ons kon betekenen. Normaal ben ik wat terughoudend, want ik word veel benaderd. Maar ze kwam sympathiek over en het klikte goed, dus ik nodigde haar uit voor een kennismaking."
Waarom heb je voor YER gekozen?
"Ik kende YER wel van naam, maar was in de veronderstelling dat het om Young Executive Recruitment ging. Dat is een andere categorie dan waar ik naar zocht, want ons profiel vereiste tien tot vijftien jaar werkervaring. Toen Claudia en haar collega Vincent Lee tijdens hun presentatie uitlegden dat de focus op hoogopgeleide specialisten en executives lag, was dit misverstand direct de wereld uit."
"Dat ze zich serieus verdiepten in onze normen en waarden was een pluspunt."
"Beiden waren goed voorbereid en hun aanpak was zeer gedegen. Dat ze een financiële achtergrond hebben is een pre, want we spraken elkaars taal. Ook checkten ze constant of we elkaar goed begrepen. Ik heb wel meegemaakt dat sommige wervingsbureaus denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben. Claudia en Vincent daarentegen stemden constant met mij af en daardoor voelde de samenwerking gelijkwaardig."
"Dat ze zich serieus verdiepten in onze normen en waarden was een ander pluspunt. Niet ieder wervingsbureau staat hierbij stil. Natuurlijk zijn de hardskills belangrijk, maar je moet je als nieuweling uiteindelijk ook staande weten te houden in de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat we door deze combinatie de beste kandidaat hebben gevonden."
Waarom klikte het zo goed met Rick Nederpelt?
"Nadat Vincent en Claudia de shortlist hadden gepresenteerd, gingen mijn collega van HR en ik in gesprek met alle kandidaten. Mijn collega is heel ervaren en samen vormden we een goed team. Soms weet je na tien minuten al of er een klik is of dat je beter kunt stoppen. Met sommige kandidaten – waaronder Rick Nederpelt – raakten we niet uitgepraat en ik was onder de indruk van zijn professionele aanpak en zijn sterke sociale vaardigheden. Maar het was interessant hoe het vervolginterview met mijn manager zou verlopen. Hij zit bij dit soort gesprekken namelijk anders in de wedstrijd dan ik."
"De eerste vijftien tot twintig minuten zijn bepalend. Als kandidaten het moeilijk krijgen, heb ik de neiging ze op hun gemak te stellen. Maar mijn manager maakt het ze dan juist nog lastiger. Rick hield zich tijdens het gesprek prima staande. Het was mooi om te zien dat hij in control was en zich ontwikkelde tot een echte gesprekspartner. Toen mijn manager na twintig minuten ontspande en er een gezellige sfeer ontstond, wist ik dat het goed zat."
Hoe heb je de samenwerking met YER ervaren?
"Zoals gezegd is het een voordeel dat Claudia en Vincent beiden als financial hebben gewerkt. Als je verstand hebt van het vakgebied waar je in werkt, dan kun je inhoudelijk mee. Naast een recruitmentconsultant ben je dan ook een relevante sparringpartner. Ik kan me voorstellen dat dit voor kandidaten net zo werkt. Ik zeg niet dat je minder goed werft als je deze achtergrond niet hebt, maar het vergroot de kans op een goede match."
“Vincent en Claudia hebben er alles aangedaan om de beste kandidaat uit te markt te halen.”
"In de communicatie waren ze consequent en duidelijk. Alles was bespreekbaar en ik wist steeds waar ik aan toe was. Ze koppelden constant terug, maar stonden ook open voor mijn feedback. Daarnaast namen ze me continu mee in het proces en ze lieten steeds zien wat de resultaten waren. Dat gaf veel vertrouwen en overtuigde mij dat ze in staat waren om de juiste kandidaat te vinden. Ik kan niets bedenken waardoor we misschien een betere match hadden gevonden. Ze hebben er alles aan gedaan om de beste kandidaat uit te markt te halen en dat is zeer bevredigend. Ik zou Claudia en Vincent zo weer bellen."