Waarom cijfers belangrijk zijn voor je cv
De taken die bij je functie horen opnoemen is voor de meeste professionals vrij eenvoudig. Misschien dat daarom veel cv’s in de kern eigenlijk niet veel meer zijn dan een uitgeschreven takenlijst.
Recruiters die zo’n cv ontvangen kennen die lijst al; voor hun werk zijn ze dagelijks bezig met functies, taken en verantwoordelijkheden. Ze zijn daarom veel meer geïnteresseerd in hoe je het hebt gedaan, in plaats van wat je hebt gedaan. En dat vat je het best samen in klinkende cijfers.
Door cijfers te gebruiken, verander je een takenlijst namelijk in een overtuigend prestatiebewijs. En bewezen prestaties overtuigen recruiters ervan om je voor te stellen bij hun opdrachtgever; jouw volgende werkgever als het goed is.
Zo gebruik je cijfers in jouw cv
Je kunt cijfers op diverse manieren inzetten om je cv overtuigender te maken. Cijfers, getallen en percentages maken een curriculum vitae onder meer beter scanbaar en beter te onthouden. Gunstig, als je nagaat dat cv-lezers vaak éérst scannen en daarna – als de interesse gewekt is – verdiepend verder lezen.
Cijfers en symbolen niet uitschrijven
Kies met het oog op scanbaarheid voor symbolen in plaats van woorden. Gebruik bijvoorbeeld geen uitgeschreven cijfers zoals negen, maar kies voor 9. Zo ook met procent en %, met euro’s en €, en ga zo maar door.
Voeg context en schaal toe
Hoeveel klanten heb je gemanaged? Hoeveel tickets verwerkte je in een maand? In hoeveel landen was je bedrijf actief? Hoeveel teamgenoten begeleidde je? Context en schaal veranderen een takenlijst in een overtuigend verhaal. Kijk maar naar het verschil:
Verantwoordelijk voor het team dat de merk- en productlancering in West-Europa realiseerde
Of…
Verantwoordelijk voor team van 2 designers en 2 copywriters dat samenwerkend met teams uit 8 West-Europese landen het merk en 5 producten lanceerde
Probeer op bovenstaande manier aan al je projecten, taken en verantwoordelijkheden cijfers te verbinden, en maak daarmee je cv overtuigender.
Moeilijk? Maak een lijst, kwantificeer je prestaties & omschrijf het voordeel
Vind je het moeilijk om te bedenken waaraan je cijfers kunt verbinden? The Muse raad aan een lijst op te stellen van alle zaken waarin jij het verschil maakte:
- Wat deed ik dat verder ging dan mijn normale taken?
- Hoe viel ik op tussen andere medewerkers?
- Ben ik ooit door een leidinggevende erkend voor opvallend goed werk? Wanneer en waarom?
- Heb ik prijzen of onderscheidingen gewonnen?
- Welke nieuwe processen heb ik geïmplementeerd om dingen te verbeteren?
- Welke problemen heb ik opgelost?
- Heb ik ooit consequent doelen of quota gehaald of overtroffen?
- Heb ik het bedrijf geld gespaard?
- Wat maakt me echt geweldig in mijn werk?
Kwantificeer: verbind cijfers aan je prestatielijst
Als je deze lijst compleet hebt verbind je er cijfers en percentages aan. Hoeveel mensen werden beïnvloed door je goede werk? Met welk percentage heb je je doelen overtroffen? En in plaats van te zeggen dat je effectief een budget beheerde, maak je inzichtelijk hoeveel geld je hebt beheerd én bespaard, enzovoorts.
What's in it for them?
Beschrijf tot slot het voordeel van je gekwantificeerde prestaties. Stel bijvoorbeeld dat je op je cv hebt staan dat je “elke maand 20 klantrapporten hebt gemaakt”. Schrijf in plaats daarvan zoiets als "20 wekelijkse en maandelijkse statusrapporten opgesteld zodat dat klanten consequent tijdige, volledige informatie ontvangen."
Zo omschrijf je niet alleen wat jij kunt, maar ook het directe voordeel dat de werkgever ervaart door jou aan te nemen. Door slim te kwantificeren, overtuig je de lezer met tastbare voordelen die kraakhelder laten zien dat jij in je nieuwe functie het verschil kan maken.
Tot slot
Werk voor de volle 100% aan een cv dat een 10+ krijgt, en ontvang wellicht wel 2 keer zo veel uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken.
We wensen je alle succes met kwantificeren, op vacatures reageren en solliciteren.
Bron: Workitdaily