Realistisch advies
Voor Guido Klaassen is een goed begin het halve werk. “Werving en selectie is meer dan enkel een advertentie plaatsen en curricula vitae verzamelen. Geschikte kandidaten vinden luistert nauw en is afhankelijk van veel factoren. De intake met de opdrachtgever is bijvoorbeeld cruciaal. Een goede start vergroot de kwaliteit van het vervolgtraject, dus ik bereid me nauwkeurig voor. Om daadwerkelijk inzicht te krijgen in het bedrijf gaan we de diepte in en ik vraag door over elk detail. Wat zijn jullie unique selling points als werkgever? Waarom zouden mensen specifiek voor deze functie en afdeling kiezen? Die betrokkenheid is nodig, want ik wil de organisatie op de juiste manier ‘in de etalage’ zetten.”
Aansluiten bij werkelijke behoefte
Ook Rob Engels doet er alles aan om zijn opdrachtgever goed te leren kennen. “Ik wil oprecht begrijpen hoe een organisatie in elkaar steekt, want deze kennis tilt het werving-en-selectieproces naar een hoger niveau. Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Wie zijn de afnemers? Welke ontwikkelingen spelen er in de markt? Als ik op zoek ga naar passende kandidaten, is het belangrijk om de vraag achter de vraag te achterhalen. Waar heeft een organisatie precies behoefte aan? Een tot in detail uitgewerkt kandidaatprofiel klinkt op papier goed, maar je moet hier natuurlijk wel flexibel mee omgaan en out of the box durven denken.”
Visitekaartje van opdrachtgever
Peter Jeurissen ziet zichzelf als het visitekaartje van de opdrachtgever. “Het is belangrijk dat je tijdens het werven de organisatie op de juiste wijze representeert. Als je op zoek gaat naar kandidaten moeten klanten erop kunnen vertrouwen dat je je op correcte wijze positioneert. Na een intake krijg ik van kandidaten vaak te horen: ‘Het lijkt wel alsof je zelf bij het bedrijf werkt, want je weet er zoveel over te vertellen.’ Mijn achtergrondkennis over bijvoorbeeld de historie van de organisatie verrast hen. Ook weet ik altijd wat er op dat moment speelt binnen het bedrijf dat ik vertegenwoordig.’”
Langetermijnrelatie staat centraal
Volgens Guido is duurzame relaties opbouwen dé kracht van YER: “Onze organisatie draait al decennialang mee en we hebben in die tijd behalve veel kennis en ervaring ook een gigantisch netwerk opgebouwd. Wat ik erg prettig vind, is dat veel kandidaten die we begeleid hebben aan het begin van hun carrière nu opdrachtgever zijn. Ook kan het gebeuren dat ze weer kandidaat worden op het moment dat ze zich op een nieuwe uitdaging oriënteren. We hechten enorm aan langdurige relaties, want hoe beter je elkaar kent, hoe beter je elkaar kunt helpen.”
Ervaren businesspartner
In de dertig jaar dat Peter actief is binnen werving en selectie heeft hij een schat aan ervaring en inzichten opgebouwd. “Ik heb in al die jaren heel wat bedrijven gezien en complete directieteams bemiddeld. Die bagage kleurt mijn adviseurschap. Door mijn kennis van zaken ben ik voor opdrachtgevers een ervaren gesprekspartner. Ze waarderen mijn grondige kennis van bedrijfsprocessen en scherpe oog voor de organisatiecultuur. Mijn manier van interviewen is een goed voorbeeld: ik ga dieper in op de kandidaat in relatie tot het bedrijf waar hij of zij wellicht aan de slag gaat, dan men gewend is. Dat ik op een gelijkwaardig niveau meedenk over de beste oplossing voor een vacature maakt mij naast recruitmentconsultant ook tot een relevante businesspartner.”
Beste kandidaten uit de markt
Rob heeft in al die jaren dat hij consultant is veel kennis van de markt en aanpalende sectoren opgebouwd. “Voor veel van mijn collega’s geldt hetzelfde. Daarnaast sluit ons uitgebreide netwerk aan op iedere wervingsvraag en kunnen we ook snel nieuwe netwerken creëren. Met onze data-driven searchmethodes bereiken we de arbeidsmarkt maximaal en brengen we alle actieve, passieve en latent zoekende kandidaten in kaart. Combineer dat met onze geavanceerde mediacampagnes en je komt in contact met de beste potentieel dat de markt te bieden heeft.”
Lees ook de afzonderlijke interviews met Guido, Peter en Rob.