Realistisch advies
“Werving en selectie is meer dan enkel een advertentie plaatsen voor een vacature en curricula vitae verzamelen. Geschikte kandidaten vinden luistert nauw en is afhankelijk van veel factoren. De intake is bijvoorbeeld cruciaal. Een goede start vergroot de kwaliteit van het vervolgtraject, dus ik bereid me goed voor. Om het daadwerkelijk inzicht te krijgen gaan we de diepte in en ik vraag door over elk detail. Wat zijn jullie unique sellingpoints als werkgever? Waarom zouden mensen specifiek voor deze functie en afdeling kiezen? Die betrokkenheid is nodig, want ik wil de organisatie op de juiste manier ‘in de etalage’ zetten. Zo zocht een opdrachtgever een manager voor de afdeling Supply Chain. De functienaam supply chain manager zou echter te zware kandidaten aantrekken. Op mijn aanraden is daar toen logistiek manager van gemaakt. Die wijziging leidde tot de juiste reacties en uiteindelijk een succesvolle match.”
Intrinsieke motivatie blootleggen
“Tijdens de selectiefase scheiden we het kaf van het koren. YER bemiddelt kandidaten uit het hogere segment van de arbeidsmarkt en die zijn doorgaans ‘getraind’ om door een sollicitatieronde te komen. Hoe doorgrond je iemands karakter en leg je de intrinsieke motivatie bloot? Mijn achtergrond als arbeid- en organisatiepsycholoog helpt om door sociaal wenselijke antwoorden heen te prikken. Ook houd ik rekening met de grilligheid en onvoorspelbaarheid van menselijk gedrag. Met de juiste interviewtechnieken breng ik de beweegredenen en aard van mensen in kaart. Op die manier ontdek ik of een kandidaat goed aansluit op het functieprofiel en de organisatie als geheel. De grootste toegevoegde waarde is echter veelal onzichtbaar voor klanten. Want de lieden die ‘door de mand vallen’, en dus de opdrachtgever veel ellende zouden kunnen bezorgen, worden buiten de top 3 gehouden. Lees: eruit gefilterd.”
Efficiënte samenwerking
“Ik zorg voor een fijne en efficiënte samenwerking met mijn opdrachtgever. Als het gaat om de stand van zaken op de arbeidsmarkt vertel ik eerlijk ‘hoe de kaarten liggen’. Dit helpt om de wervingsvraag op de juiste manier te vertalen. Ook als de eisen voor de beoogde kandidaat te hoog zijn, in verhouding tot hetgeen cliënt biedt, ga ik het gesprek aan. Mijn realistische indrukken van mensen uit de beroepsgroep en de actuele stand op de arbeidsmarkt sluiten aan bij wat opdrachtgevers en vooral lijnmanagers vaak zelf al bedacht hebben. Die herkenbaarheid geeft vertrouwen en dat is de basis van waaruit we samen uitkijken naar de juiste match. Een goed team vormen is cruciaal, want we hebben hetzelfde belang: de beste mensen aantrekken die de markt te bieden heeft. Hoe complex de vacature ook is, of hoe schaars de doelgroep; met doorzettingsvermogen en mentale veerkracht gaan we net zo lang door tot de juiste kandidaat gevonden is. Die vasthoudendheid en toewijding waarderen cliënten.”
Juiste klik met bedrijfscultuur
“Opdrachtgevers zijn razend benieuwd hoe kandidaten gaan functioneren. De capaciteiten en kennis dienen natuurlijk aan te sluiten bij hetgeen de nieuwe medewerker gaat doen, maar de grootste voorspellende waarde zit veelal bij de motivatie. Anders gezegd: kunnen en willen moeten hand in hand gaan. Daarbij ligt de nadruk op willen. Specifieke karaktereigenschappen; vasthoudendheid, om kunnen gaan met tegenslag, doorzettingsvermogen– dat soort zaken bijvoorbeeld, spelen een doorslaggevende rol bij een duurzame match. Meer nog dan bijvoorbeeld de hoeveelheid ervaring in de bedrijfstak, de fysieke afstand tot de standplaats en of dat iemand al dan niet cum laude is geslaagd.”
Jarenlange ervaring en uitgebreid netwerk
“YER draait al decennialang mee en we hebben in die tijd naast veel kennis en ervaring ook een gigantisch netwerk opgebouwd. Wat prettig werkt, is dat veel kandidaten die we bemiddelden aan het begin van hun carrière, nu opdrachtgever zijn. Ook kan het gebeuren dat ze weer kandidaat worden op het moment dat ze zich op een nieuwe uitdaging oriënteren. We hechten daarom enorm aan langdurige relaties en het is ook echt een kracht van ons. Hoe beter je elkaar kent, hoe beter je elkaar kunt helpen. Daarnaast bereiken we met onze uitgebreide mediacampagnes - zowel print als online - een miljoenenpubliek. Verder gebruiken we geavanceerde searchmethodes, waarmee we zowel de actieve, passieve als de latent zoekende kandidaten bereiken. Wil je dus de echte goudhaantjes binnenhalen, dan bieden wij daartoe de grootste kans.”