Na het behalen van zijn master in de chemie besluit Frédéric zijn achtergrond te combineren met zijn passie voor sales. Hij is gespecialiseerd in alles wat met waterzuivering te maken heeft. Als hij de kans krijgt om zich als accountmanager te ontwikkelen bij een waterzuiveringsbedrijf in België grijpt hij die met beide handen aan. Al snel verbreedt hij zijn horizon naar Nederland en vervolgens belandt hij als key accountmanager in Frankrijk. De daaropvolgende jaren betreedt hij het internationale podium en is hij als exportmanager actief in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.
Je hebt behoorlijk wat van de wereld gezien. Wat heb je zoal geleerd?
“De manier van zakendoen in het Midden-Oosten is totaal anders dan in Europa of Zuidoost-Azië. Dat zit hem voornamelijk in de hiërarchie binnen bedrijven. Het kan bijvoorbeeld wel twee jaar duren, voordat je met een CEO in contact komt. In die periode is het belangrijk dat je een sterk netwerk opbouwt. Je moet jezelf bewijzen en zo kom je steeds een stapje verder met je product. Eigenlijk ontmoet je de directie pas als de onderhandelingen zijn afgerond en het contract is afgesloten. In Aziatische landen als Singapore, Maleisië en Vietnam ligt de drempel lager, want die zijn meer georiënteerd op het Westen.”
Nu is de cirkel rond en ben je weer gestationeerd in België. Waarom heb je voor Imbema gekozen?
“Met deze stap vallen de puzzelstukjes in elkaar. Het is de perfecte aanvulling op alles wat ik tot nu toe heb gedaan in mijn carrière. Ik kan al mijn kennis en ervaring inzetten en zo actief meedenken over de toekomststrategie. De waterzuiveringswereld verandert continu en Imbema loopt voorop met geavanceerde digitale oplossingen, zoals slimme watermeters. Ook is het mooi dat ik na al die jaren in het buitenland nu op 3,4 kilometer van de vestiging woon. Daar geniet ik erg van.”
Hoe heb je de samenwerking met Guido Klaassen ervaren?
“Toen ik met Guido in contact kwam, viel het direct op dat hij zeer goed was voorbereid. Hij gaf veel achtergrondinformatie over de functie en ik kon goed inhoudelijk met hem sparren. Ook wist hij uitgebreid te vertellen over de historie, producten en de bedrijfscultuur van Imbema. Dit aspect vind ik belangrijk tijdens een sollicitatie, want zo krijg je een goed overzicht van het totaalplaatje. De functie moet immers goed aansluiten bij mijn ambitie. Dat hij zijn dossier zo goed kende, gaf mij vertrouwen en daardoor hadden we direct een klik.”
“Guido was open en realistisch over wat ik kon verwachten. Daarbij nam hij een neutrale positie in, want hij had zowel oog voor de wensen vanuit Imbema als voor mijn doelstellingen. Ook bereidde hij me tot in detail voor op de gesprekken door per ronde aan te geven welke vragen ik kon verwachten. Dit hielp om de kans op succes zo groot mogelijk te maken.”
“Doordat Guido me steeds op de hoogte hield van de voortgang, wist ik altijd waar ik aan toe was. Gemaakte afspraken volgde hij nauwkeurig op, niet alleen aan het begin van de procedure maar ook aan het einde. Een ander groot voordeel was dat gedurende het hele traject hij mijn enige contactpersoon bij YER was. Er was dus nooit ruis op de lijn. De aanpak van Guido steekt met kop en schouders uit boven wat ik gewend ben van andere recruitmentconsultants.”
Op basis van welke keuzes heb je je loopbaan vormgegeven?
“De stap die ik nu heb gemaakt past binnen het geheel van logische keuzes om in mijn loopbaan verder te groeien. Van accountmanager en salesmanager naar head of global sales en de senior manager die ik nu ben. Daarin staan mezelf ontwikkelen en een schat aan ervaringen opdoen voorop. Leren werken met andere culturen en verschillende mentaliteiten is hiervan een prachtige illustratie. Toen ik in het Midden-Oosten aan de slag ging, bleek al snel dat ik mijn veertien jaar aan ervaring in de Benelux op een geheel andere manier moest inzetten om succes te behalen.”
Over succes gesproken, wat is jouw basis voor succes?
“Opgeven is voor mij nooit een optie. Als ik een plan heb ga ik daar 100% voor. Daarbij ben ik open naar de mensen met wie ik samenwerk: het is cruciaal om goed te communiceren en empathisch te zijn. Mijn deur staat altijd open voor overleg, óók als het misschien eens wat minder gaat. Ik ben me ervan bewust dat er altijd factoren kunnen zijn die van invloed zijn op je prestaties. Even stoom afblazen helpt dan om weer door te kunnen. Elkaar beter leren kennen buiten de werktijden om hoort hier ook bij. Het is verrijkend en vergroot het samenhorigheidsgevoel. Daarnaast vind het belangrijk om als manager het goede voorbeeld te geven, want dan nemen je medewerkers je serieus.”
Heb je nog meer tips voor de volgende stap op de carrièreladder?
“Denk goed na over wat de reden is dat je een volgende stap wilt maken. Is het een logische keuze? Sluit het aan bij wat je al gedaan hebt? Meer willen verdienen is uiteraard prima, maar draagt de switch bij aan je ontwikkeling op de lange termijn? Houd je doel voor ogen en vraag je af of de functie en het bedrijf daadwerkelijk bij je passen. Is dit niet het geval, ga dan voor een andere uitdaging. Altijd dicht bij jezelf blijven is goed voor je eigenwaarde en versterkt je identiteit. Daar haal je kracht uit als je gaat solliciteren en vergroot jouw kans op succes.”