Wat is Greenchoice voor een organisatie?
“Greenchoice is een duurzame energieleverancier met ruim 600.000 klanten en zo’n 500 medewerkers. We leveren uitsluitend groene stroom en bosgecompenseerd gas, maar helpen onze klanten ook met het zelf opwekken van groene stroom en het besparen van energie. Ons doel is om de energietransitie in ons land te versnellen en zo een groener Nederland steeds dichterbij te brengen. Dit jaar bestaan we 20 jaar en al vanaf het begin zit duurzaamheid in onze genen.”
Is die sterke focus op duurzaamheid wat Greenchoice anders maakt dan andere energieleveranciers?
“Het maakt ons in ieder geval tot wie wij zijn. Bij Greenchoice zit duurzaamheid niet alleen in de producten en diensten die we onze klanten bieden, maar in onze gehele bedrijfsvoering. Ons kantoor, een historisch pand in hartje Rotterdam dat we van energielabel F naar A brachten, is ook duurzaam ingericht. Van de stoelen tot de bureaus en van de koffiebekers tot de kerstpakketten, bij alles wat we doen maken we groene keuzes. Het zit ook niet voor niets in onze naam natuurlijk.”
Werkt dat ook door op het wervingsproces van medewerkers?
“In ons wervingsproces komt, vroeg of laat, bij elke kandidaat de vraag naar voren wat hij of zij heeft met duurzaamheid. We kijken en vragen er dus actief naar. We hebben een gedreven enthousiaste groep collega’s, die hun omgeving inspireren en aansteken. Als je dan helemaal niets met duurzaamheid hebt, wordt het wel lastig. Overigens komen er natuurlijk verschillende levels van duurzaamheid voor onder onze medewerkers, net zoals in de samenleving. Lang niet iedereen is op álle fronten met duurzame keuzes bezig, maar we zien tussen collega’s onderling dat duurzaam gedrag besmettelijk kan zijn. Steeds minder medewerkers eten vlees of nemen de lift.”
“Maar duurzaamheid is niet het enige dat ons verbindt. Andere, even belangrijke, kernwaarden binnen onze bedrijfscultuur zijn ‘samen, positief en doen’. Wat ons kenmerkt, is dat wij een vrij divers bestand hebben van medewerkers met verschillende culturele en etnische achtergronden en er een grote saamhorigheid heerst. Dat vinden we ook belangrijk. Het ‘wij-gevoel’ doet mensen goed en verhoogt het werkgeluk en het energieniveau in de organisatie.”
“Bovendien zijn we heel duidelijk een bedrijf met een Rotterdamse mentaliteit. We steken onze handen uit de mouwen en het motto ‘niet lullen, maar poetsen’ is zeker ook op Greenchoice van toepassing. We zoeken elkaar op, hanteren korte lijnen en zien eerder kansen dan beren op de weg. Nieuwe collega’s moeten zich bij al deze aspecten natuurlijk wel thuisvoelen.”
Waarom kozen jullie voor YER?
“Over het algemeen hebben we weinig moeite met de werving van kandidaten. We zijn een aantrekkelijke missiegedreven organisatie, jong, energiek en werken in een prachtig open pand. Dat helpt. Maar soms loop je tegen grenzen aan. Dan lukt het niet om bij de juiste kandidaten te komen via de juiste kanalen. Het netwerk van YER is zo breed dat het altijd lukt om ons aan nieuwe goede collega’s te helpen.”
Hoe onderscheidt Kim zich? Ook ten opzichte van andere recruitmentconsultants?
“Wat Kim ontzettend goed doet, is dat ze zich eerst verdiept in de organisatie waarvoor ze kandidaten zoekt. Ze heeft ons de afgelopen jaren heel goed leren kennen en dat is haar eigen verdienste geweest. Ze heeft daar echt in geïnvesteerd. Voor ons is dat natuurlijk ook heel prettig. Ze kent ons bedrijf en onze bedrijfscultuur nu zo goed dat daar geen vragen meer over zijn. Ze weet precies welke kandidaten matchen met onze organisatie. De informatie die ze nodig heeft voor de werving haalt ze actief bij ons op. Het zorgt ervoor dat ze altijd een passende voorselectie van kandidaten weet te maken. Daarmee ontzorgt ze ons en neemt veel werk uit handen.”
Wat is de basis van het succes van jullie samenwerking?
“We kunnen snel schakelen met elkaar. Kim voelt het goed aan wanneer er weinig tijd is. Een korte briefing is dan ook voldoende om gelijk de inhoud in te duiken. Even snel een whatsappje met een vraag en een antwoord en ze kan weer verder. Bovendien is er altijd tijd voor ad hoc vraagstukken. Ik denk dat het belangrijkste is dat het in de samenwerking met Kim echt voelt alsof ze onderdeel uitmaakt van het team. Ze is een collega op afstand, maar wel verbonden.”
“Bij de laatste functie – manager Services – waarin Kim bemiddelde, ging het bijvoorbeeld ook al zo rap. Het was vanwege corona voor ons lastig om de positie op eigen kracht in te vullen. Veel managers waren niet happig op een overstap in een onzekere tijd. Toen ik Kim om hulp vroeg, was er heel snel een selectie van potentiële kandidaten, wat resulteerde in een perfecte match. We zijn heel blij met onze nieuwe collega, die hands-on aan de slag is gegaan, actief de verbinding met collega’s zoekt en enthousiasme uitstraalt.”
Hoe heb je de samenwerking met YER ervaren?
“Wat heel fijn is, is dat je bij YER merkt dat het om kwaliteit gaat. Niet om kwantiteit. Ze zijn niet opdringerig op zoek naar nieuwe opdrachten, maar investeren in de opbouw van een goede relatie. Daardoor kunnen ze kwaliteit leveren en dat zorgt ervoor dat je vanzelf weer bij ze terugkomt als er nieuwe openstaande posities zijn.”
“Bovendien is het contact dat ze met potentiële kandidaten onderhouden professioneel. Ze geven elke kandidaat goede feedback, ook als ze niet doorgaan in het proces. En dat doen ze op zo’n manier dat niet direct de deur wordt dichtgegooid. Ook niet door de kandidaat. Dat is ontzettend prettig, want als iemand nu niet op een bepaalde positie past, wil dat niet zeggen dat er geen andere positie komt. We zoeken regelmatig nieuwe collega’s en je weet tenslotte maar nooit.”