1. Wat maakt jou zo succesvol?
“Storytelling is mijn kracht! In mijn ogen is 90% van mijn werk het vertellen van het juiste verhaal. Mensen verbinden zich namelijk aan mensen. Ik ben in staat om mensen snel te doorgronden, vanuit nieuwsgierigheid de juiste vragen te stellen en boven tafel te krijgen waar mijn gesprekspartner zelf bevlogen over is. Dat moment is altijd prachtig – ze gaan stralen, lachen meer, bewegen hun lichaam als ze over hun ambitie vertellen. Van daaruit is het makkelijker om iemand te vinden bij wie dat verhaal resoneert, die zich wil verbinden aan de visie van de organisatie, de persoonlijkheid van de hiring manager, en de nieuwe collega’s.”
2. Waarom koos je voor recruitment?
“Ik ben afgestudeerd in Ondernemingsrecht en een van de weinige consultants die bewust voor de commerciële recruitment heeft gekozen. Dat is grotendeels te danken aan mijn bijbaan als teamleider bij Albert Heijn. De winkel waar ik teamleider was werd drie keer zo groot, dus er moesten veel mensen aangenomen worden. Ik merkte dat ik veel plezier had in het samenstellen van een succesvol team en dit ook voor andere organisaties wilde doen.”
“Nog voor ik goed en wel de eerste stappen in de advocatuur had gezet, gooide ik het roer om. Die beslissing heeft me rijker gemaakt als consultant: ik denk graag in mogelijkheden waar het kan en ben scherp op inhoud waar het moet. Inmiddels heb ik ruim zes jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling, ervaring in het begeleiden van werving-en-selectietrajecten en het faciliteren van interim-inzet.”
3. Wat drijft jou als consultant?
“Mijn grootste motivatie is om voor opdrachtgevers succesvolle teams samen te stellen. In het realiseren van de ambitie van organisaties zijn mensen namelijk onmisbaar. En dan is het heerlijk als je als opdrachtgever wat te kiezen hebt: zowel in de kennis en kunde die potentiële nieuwe medewerkers met zich meebrengen, als in persoonlijkheid en intrinsieke motivatie van de kandidaat. Voor opdrachtgevers is dat vaak een bron van inspiratie, omdat zij nieuwe mogelijkheden ontdekken om ambities te verwezenlijken – en voor mij is het een bron van plezier, omdat ik écht mee kan denken in de formatie van het team.”
“Opdrachtgevers dagen mij uit om hun ambities goed te begrijpen, de dynamiek van het team in kaart te brengen en de persoonlijkheid van geïnteresseerde kandidaten te doorgronden. Daardoor vervul ik niet slechts een vacature, maar zet ik mijn skills in om organisaties daadwerkelijk vooruit te helpen.”
4. Wat is je focus?
“Ik ben gespecialiseerd in de bemiddeling van specialisten op het gebied van sales, marketing, communicatie en projectmanagement. Ook faciliteer ik regelmatig interim-inzet wanneer de urgentie hoog is. Daarvoor richt ik me op organisaties die actief zijn op het gebied van mobiliteit, renewable energy, technologische innovatie en cloudservices.”
“Deze vakgebieden spreken me aan, omdat ze sterk gericht zijn op organisatiegroei (sales), professionalisering van hoe organisaties tot verdere ontwikkeling komen (marketing) en op het meenemen van de héle organisatie in waar ze naartoe bewegen (communicatie). Vaak hebben professionals binnen deze disciplines een hoge drive, werken ze doelgericht en zetten ze plezier in samenwerken centraal. Dat werkt prettig.”
“Als het gaat over welke opdrachtgevers en vacatures ik in portfolio neem, geeft YER me carte blanche. Ik krijg het vertrouwen om mijn werk op een authentieke manier vorm te geven en die vrijheid betaalt zich uit in succes. Bovendien is er binnen YER geen gedoe over of je buiten 'jouw regio' aan het bemiddelen bent - in principe mag je heel Nederland en alle organisaties die op je pad komen, bedienen met jouw netwerk.”
5. Hoe help je organisaties hun doelstellingen te behalen?
“Belangrijk in mijn manier van werken is dat ik vanuit vakvolwassenheid en strak procesmanagement altijd plezier centraal zet. Ik help in kaart te brengen waar mijn opdrachtgever behoefte aan heeft en waar de potentiële kandidaat plezier aan beleeft. Aan de hand daarvan maak ik de juiste match. Plezier hebben werkt verbindend en is een belangrijke drijver van groei, innovatie en creativiteit – daar zijn opdrachtgever en kandidaat beiden bij gebaat.”
“Opdrachtgevers omschrijven me als bevlogen, oplossingsgericht, en betrokken. Ze zijn vaak aangenaam verrast over de snelheid waarmee ik kwalitatief goede kandidaten weet te vinden. Maar in mijn ogen is dit echt een team-effort: door hun continue feedback en hun nauwe betrokkenheid bij het wervingsproces hebben zij veel invloed op wie er worden uitgenodigd om kennis te maken.”
6. Wat is voor jou het belangrijkst in de samenwerking?
“Openheid in communicatie. Iedere organisatie, ieder team, iedere baan heeft elementen die minder leuk zijn. Ik voel dat wel snel aan, maar daarover in gesprek zijn is enorm waardevol. Het voorkomt dat je richting kandidaten verwachtingen creëert die niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Dit heeft vaak een negatief effect op de retentie en is in het slechtste geval zelfs schadelijk voor je employer branding.”
“Ook richting opdrachtgevers ben ik duidelijk over waar kandidaten veel toegevoegde waarde kunnen leveren en juist geen energie uit halen. Zo ben ik niet alleen een partner voor werving-en-selectie, maar ook in het geval van organisatievorming en retentie.”