Skip to main

Een opvolgbericht sturen na je sollicitatie: hoe, wat en wanneer

Je hebt gesolliciteerd en bent enthousiast over de functie en het bedrijf. Maar dan blijft het eventjes stil. Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten waar je aan toe bent, maar dat kun je helaas niet afdwingen. Wat je in bepaalde situaties wél kunt doen, is een opvolgbericht versturen. In dit blog ontdek je praktische tips over het hoe, wat en wanneer van dit soort berichten.

Hou het kort & simpel

Recruiters en HR-medewerkers zijn doorgaans erg druk. Ze zijn verantwoordelijk voor meerdere vacatures waar vaak tientallen, soms honderden professionals op reageren. Kom daarom snel tot de kern en hou je berichten zo kort mogelijk.

Vier soorten opvolgberichten

Harvard Business Review benoemt vier soorten opvolgberichten die je kunt versturen na sollicitatiegesprekken: het bedankbericht, het herinneringsbericht, het wijzigingsbericht en het feedbackbericht.

Voor alle vier de berichtsoorten is het belangrijk dat je weet wanneer je uiterlijk een reactie kunt verwachten en wat de tijdlijn van het verdere sollicitatieproces is. Vraag hier dus naar, als het nog niet is besproken voor het einde van je sollicitatiegesprek.

HBR beschrijft in het eerdergenoemde artikel per berichtsoort handige pointers, die we hieronder voor je hebben samengevat.

1: Het bedankbericht

Je stuurt het bedankbericht de dag na een goed verlopen sollicitatiegesprek waarover je enthousiast bent. In dit bericht:

    • Bedank je je contactpersoon voor het sollicitatiegesprek
    • Benoem je het belangrijkste punt dat je hebt geleerd over het bedrijf of de functie en waar je enthousiast over bent
    • Geef je aan dat je uitkijkt naar de reactie op het sollicitatiegesprek

2: Het herinneringsbericht

Stuur een herinneringsbericht als je één week na het verlopen van de reactietermijn nog niets hebt gehoord. Niet direct; misschien is men bijvoorbeeld bezig met meerdere kandidaten. Eén daarvan wijst wellicht een aanbod af, waardoor jij vervolgens aan de beurt bent. Gun recruiters en HR-medewerkers kortom wat tijd.

Maar heb je dus een week na de afgesproken datum nog niets vernomen? Stuur dan een herinneringsbericht, met ongeveer dezelfde strekking als een bedankbericht. In dit bericht van maximaal drie alinea’s:

    • Bedank je je contactpersoon (opnieuw) voor het sollicitatiegesprek
    • Benoem je het belangrijkste punt dat je hebt geleerd over het bedrijf of de functie en waar je enthousiast over bent - als je dit al eerder hebt vermeld in een bedankbericht, herinner je de contactpersoon er nogmaals kort aan
    • Vraag je of je nog aanvullende informatie kunt geven die nuttig kan zijn
    • Geef je aan dat je uitkijkt naar de reactie op het sollicitatiegesprek

3: Het wijzigingsbericht

Je stuurt een wijzigingsbericht als er een belangrijke verandering in je situatie plaatsvindt tijdens een lopende sollicitatieperiode. Je ontvangt bijvoorbeeld een baan-aanbod van bedrijf A, maar je voorkeur gaat sterker uit naar bedrijf B, waar je ook in een sollicitatietraject zit. Je stuurt in zo’n geval een bericht naar bedrijf B. In dit bericht:

    • Bedank je je contactpersoon (opnieuw) voor het sollicitatiegesprek
    • Vertel je over het aanbod dat je hebt ontvangen van bedrijf A
    • Leg je uit dat je bedrijf B erg bewondert en bijvoorbeeld graag zou willen samenwerken met je contactpersoon
    • Geef je aan dat je uitkijkt naar een reactie van bedrijf B voordat je je beslissing neemt

4: Het feedbackbericht

Je stuurt een feedbackbericht na een onverhoopte afwijzing voor een baan, hoewel je het gesprek als goed hebt ervaren. Als de reden voor afwijzing niet direct duidelijk wordt gemaakt, vraag je via een persoonlijke boodschap om gerichte feedback. In dit bericht:

    • Bedank je je contactpersoon (opnieuw) voor het sollicitatiegesprek
    • Vraag je om constructieve feedback over wat je kunt verbeteren om je kansen op een nieuwe baan te verhogen
    • Geef je aan dat je uitkijkt naar een reactie, die je kunt gebruiken om een nog betere professional te worden

Tips

Tot slot geven we je graag nog twee extra tips mee van Rose McCarthy – een van LinkedIn’s Top Voices in Job Search & Careers 2020:

  • Vat stilte niet persoonlijk op. Recruiters en HR-managers zijn druk en zullen helaas niet op elk bericht reageren. Blijft het stil nadat je een bericht hebt gestuurd? Focus je dan op je volgende kans, in plaats van te lang te blijven hangen.
  • Neem altijd de moeite voor een bericht. Het versturen van een origineel en goed getimed bericht kán helpen om door te stoten tot de topfavoriete kandidaten.

Onthoud dat de berichten in dit blog waarschijnlijk niet het directe verschil maken tussen wel of geen nieuwe baan. Maar door een van deze berichten te sturen, laat je sowieso een goede indruk achter. En dat is positief: wie weet wanneer je elkaar weer tegenkomt, verderop op je professionele pad.

Veel succes met solliciteren.

Bronnen: LinkedIn, The Muse