Skip to main

Motiverende gespreksvoering

Moet je voor je gevoel erg hard werken om je cliënten te motiveren? Jouw gespreksvaardigheden zijn belangrijk voor het toe- of afnemen van hun motivatie. Wist je bijvoorbeeld dat veel (ongevraagd) advies geven averechts werkt als motivator? Deze training geeft je inzicht en handvatten om motivatie van je cliënten te vergroten en hun gedrag te veranderen. Je cliëntgesprekken hebben vervolgens meer effect in minder tijd. 

Informatie over de training

Het doel van deze training is motivatie bij je cliënten ontlokken en versterken. Motiverende gespreksvoering is geen verzameling technieken of trucs die mensen laat doen wat ze niet willen, het is een basishouding: een menselijke benaderings- en communicatiewijze die op natuurlijke manieren gedragsverandering ontlokt en faciliteert. 

Je leert vanuit een gelijkwaardige houding en respect voor autonomie empathie te tonen, gericht te zijn op samenwerking en tegelijk richting te bieden. Je leert de cliënt op constructieve wijze spiegels voor te houden, waardoor de kans toeneemt dat deze zelf aan de slag gaat met eigen uitdagingen.

  • Wat kun je doen om de motivatie bij je klant te laten groeien? En wat vooral niet?
  • Hoe zet je jouw klant eenvoudiger zelf aan het werk, in plaats van dat je zelf hard aan het werk bent?
  • Hoe reageer je effectief op weerstand? Wat roept weerstand op, wat helpt het te verminderen?
  • Mensen willen aan de ene kant best veranderen, en tegelijk aan de andere kant ook weer niet. Ze twijfelen. Dit verschijnsel wordt ambivalentie genoemd. Hoe kun je ambivalentie helpen oplossen?
Duur

Twee dagen, van 09.30 - 16.30

Volgende datum en locatie

1 & 15 april 2025 - Arnhem

Bewijs van deelname

Deze training is SKJ-geaccrediteerd met 17,5 PE-punten. Je ontvangt na het volgen van de volledige training een certificaat van deelname met SKJ-code.

Kosten

Ben je niet in dienst van YER, dan kost deze training inclusief lunches € 700,- (excl. Btw).

Geïnteresseerd in deze training? Meld je direct aan Aanmelden