“Een groot gedeelte van de contacten in mijn netwerk ken ik al jaren, vaak vanaf de eerste fase in hun carrière. Ik heb gezien hoe zij zich ontwikkeld hebben en betrokken zijn geweest bij verschillende bedrijven. Ze zijn bekend met mijn werkwijze en waarderen mijn betrokkenheid. Dat is een belangrijke basis, want nu komen ze als opdrachtgever bij me terug voor nieuw talent. Zo is iemand die ik al dertig jaar ken anderhalf jaar geleden als HR-directeur gestart bij een nieuw bedrijf. Inmiddels heb ik al vijf vacatures succesvol weten in te vullen.”
Ervaren businesspartner
“Ik heb in al die jaren heel wat bedrijven gezien en complete directieteams bemiddeld. Dat heeft mij een schat aan inzichten en ervaringen opgeleverd. Die bagage kleurt mijn adviseurschap. Door mijn kennis van zaken ben ik voor opdrachtgevers een ervaren gesprekspartner. Ze waarderen mijn grondige kennis van bedrijfsprocessen en scherpe oog voor de organisatiecultuur. Een goed voorbeeld is mijn manier van interviewen: ik ga dieper in op de kandidaat in relatie tot het bedrijf waar hij of zij wellicht aan de slag gaat, dan men gewend is. Dat ik op een gelijkwaardig niveau meedenk over de beste oplossing voor een vacature maakt mij naast recruitmentconsultant ook tot een relevante businesspartner.”
Visitekaartje van opdrachtgever
“Daarnaast zie ik mezelf als het visitekaartje van de opdrachtgever. Het is belangrijk dat je tijdens het werven de organisatie op de juiste wijze representeert. Als je op zoek gaat naar kandidaten moeten klanten erop kunnen vertrouwen dat je je op de juiste manier positioneert. Na een intake krijg ik van kandidaten vaak te horen: ‘Het lijkt wel alsof je zelf bij het bedrijf werkt, want je weet er zoveel over te vertellen.’ Mijn achtergrondkennis over bijvoorbeeld de historie van de organisatie verrast hen. Ook weet ik altijd wat er op dat moment speelt binnen het bedrijf dat ik vertegenwoordig.”
Persoonlijke aanpak
“Wat ik ook vaak teruggekoppeld krijg, is mijn grote betrokkenheid en persoonlijke aanpak. Dat kan gaan om kleine dingen die voor mij heel vanzelfsprekend zijn. Zoals snel terugbellen en altijd bereikbaar zijn, óók ’s avonds. Immers, voor kandidaten kan het soms lastig zijn om overdag te overleggen. Opdrachtgevers waarderen mijn gestructureerde werkwijze en heldere communicatie. Ik geef precies aan wat ze kunnen verwachten, inclusief tijdsschema, en meld het direct als er nieuwe informatie beschikbaar is.”
Krachtig netwerk
“YER onderscheidt zich door de combinatie van gespecialiseerde consultants en het uitgebreide netwerk. Dat is sinds de start van het bedrijf in de jaren tachtig alleen maar gegroeid. Met mijn collega’s werk ik intensief samen en door elkaars netwerk te gebruiken versterken we elkaar. We sparren regelmatig en wisselen ervaringen uit. Als een collega mij inschakelt bij een vacature hoef ik niet opnieuw geïntroduceerd te worden bij de organisatie; de informatie over de achtergrond en bedrijfscultuur is immers al bij ons bekend. Daarmee win je tijd tijdens het wervingsproces en dat is voor opdrachtgevers zeer efficiënt.”
Maximaal bereik arbeidsmarkt
“Bovenop ons enorme netwerk maken we bij YER gebruik van de laatste technieken. Denk bijvoorbeeld aan geavanceerde searchmethodes waarmee we direct contact leggen met actieve, passieve en latent zoekende kandidaten. Ook zetten we een groot arsenaal aan data-driven wervings- en advertentiestrategieën in. Daarmee bereiken wij de arbeidsmarkt maximaal en bieden we de beste kans op de juiste match.”